De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

zaterdag 23 oktober 2010

Ja maar da’s raar deel II – een rijbewijs special

Laten we het eens hebben over het Canadees rijbewijs. Om kort te zijn; dat bestaat helemaal niet.  Wat wel bestaat is een rijbewijs van elke provincie; in ons geval het rijbewijs van Ontario http://en.wikipedia.org/wiki/Ontario. Zo zijn ook de regels van elke provincie anders; in Ontario mag je voorzichtig rechtsafslaan door rood, in Quebec krijg je hiervoor een stevige boete. 
Het fijne voor ons (dit is cynisch bedoeld) is dat Ontario en Nederland elkaars rijbewijzen niet erkennen. Ontario en Engeland wel en ook nota bene Ontario en Belgie erkennen elkaars rijbewijzen ....maar dus Nederland niet. Wat betekent dat?
·         Wij mogen maximaal 60 dagen hier met ons Nederlands rijbewijs rondrijden.
·         We kunnen geen auto hier kopen of leasen, alleen huren.
Hoe zit het rijbewijssysteem in Ontario in elkaar?
Als je je theorieexamen haalt en je weet het verschil tussen de voorkant en de achterkant van de auto, dan krijg je een zogenaamde G1 licentie. Je mag beperkt rijden onder begeleiding van een volledig gecertificeerd rijder die naast je zit.
Op het moment dat je ook je rem van je gaspendaal weet te onderscheiden en een jaar hebt rondgescheurd, kan je een praktijkexamen aanvragen (de G1 test). Als je dit haalt, heb je een G2 rijbewijs. Wow, je mag nu zelfstandig rijden, maar nog wel met een aantal restricties, o.a. geen druppel alcohol en in het begin met max 1 passagier. Na een jaar mag je je wederom een praktijkexamen aanvragen, namelijk de G2 test. Haal je dit, dan ben je volledig gecertificieerd.
Met een niet erkend buitenlands rijbewijs moet je eerst je theorietoets halen. Haal je die, dan heb je je G1 rijbewijs.  Daarna heb je wel direct de kans om een G2 eindtoets te doen. Haal je dit niet, dan blijf je G1 maar mag je de G1 eindtoets proberen en pas na een jaar weer G2 proberen. Volgt u het nog?
Wij gingen dus afgelopen maandag de theorietoets doen. Ten minste dat was onze planning.  Want bij het provinciehuis keek de mevrouw van de rijbewijzen ons vreemd aan; als julie allebij nu jullie G1 rijbewijs halen, hoe kan je dan samen legaal een auto rijden? Want wat blijkt; bij het aanvragen van je Ontario rijbewijs vervalt je Nederlandse rijbewijs (puur administratief, je mag hem wel houden). En zoals uitgelegd: als we maandag beiden G1 hadden gekregen, dan hadden we een ervaren bijrijder nodig gehad. En die hadden we dan dus niet mee. Volgt u het echt nog? Indien niet, geef niet, het koste ons ook heel veel moeite.
De oplossing was: eerst probeert de één het rijbewijs te halen. Dat was ik dus. Maandag had ik mijn theorie. Niveau: “Wat moet u doen als u links ingehaald wordt” Mogelijke antwoorden;
(a)    Gas bijgeven, want je rijdt blijkbaar te langzaam!
(b)   Naar links uitwijken, want dat kan je niet meer ingehaald worden!
(c)    Toeteren, want het is heel gevaarlijk om in te halen!
(d)   Rechtshouden en de andere auto de kans geven om veilig in te halen
Het juiste antwoord kan je in de reactie onder het blog geven of mailen; onder de goede inzenders verloten we een fles maplesiroop http://en.wikipedia.org/wiki/Maple_syrup\
Goed, ik haalde de test dus zonder fouten en had mijn G1 rijbewijs. Dus kon ik met ervaren rijder Isabelle naast me een auto besturen. Op donderdag had ik meteen mijn G2 eindtest die ik gelukkig ook haalde, want anders had ik voorlopig met mijn G1 aan het handje meegenomen moeten worden.  Het lukte me dus om alle slechte aangeleerde gewoontes van twintig jaar rijden in Europa ruim een half uur te onderdrukken. En vandaag haalde Isabelle uiteraard haar theorie en dus G1; zij zal binnen twee weken afrijden.

1 opmerking:

  1. Alhoewel ik vrees dat dit een soort strikvraag is, denk ik antwoord D.

    Ik vind jullie blog trouwens heel erg leuk! Wat waarschijnlijk komt omdat ik vorig jaar op dezelfde plek ben geweest met een uitwisseling van school. We gingen naar ontario, hamilton (waar ik ook naar school ging) en ik verbleef in beamsville. De herfst was daar prachtig! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen