De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

vrijdag 5 november 2010

Ja maar da’s raar – deel 4

Ja hoor daaar zijn we weer, het is weer allemaal raar maar waar in Canada. Deel vier;
We hebben het al over Pharmacies gehad, die een bijzonder uitgebreid assortiment hebben.  Een andere bijzondere winkelketen i s ”Canadian Tire”.  Het zit een beetje in de naam; het is een soort Kwik-fit, je kan je banden laten verwisselen. Maar het wordt gecombineerd met een Halfords-achtig assortiment.  Kan, klinkt logisch. Maar dan slaat het door met een half Gamma assortiment, half Blokker en zelfs een sportafdeling.
Dus je gaat naar Canadian Tire om schroeven te kopen. Maar ze hebben hier geen standaard kruiskopjes of platte kopjes (ja die met een gleuf), maar vierkantjes. In de schroef.
Als in een echte Amerikaanse film worden folders en huis-aan-huis bladen door de bezorger met een ervaren worp vanaf de straat voor je deur gegooid. Vraagje; waar plakken we onze Nee Nee sticker? Wie heeft een goed idee?
De meeste betalingen gaan hier nog ouderwets met een cheque of anders waarbij je langs je bank moet. Automatische afschrijvingen of zelf via internet geld overmaken wordt nauwelijks gebruikt. Het makkelijkste alternatief is een creditcard;  deze worden overal geaccepteerd; in alle winkels, bij de douane voor invoerrechten en werkvisa of zelf op Aimée’s creche om de maandelijkse kosten in rekening te brengen.
Ook raar. Je kan in winkels uiteraard pinnen. Vreemd is dat er meetal geen enkele afscherming rond de pinautomaat zit. Iedereen kan vrolijk meekijken wat je pincode is.
Al genoemd toen ik naar New York vloog; raar is dat je in Toronto al door de Amerikaanse douane moet gaan. Nog vreemder is dat als je via Amerika vliegt (bijvoorbeeld nu vlieg ik Toronto-Miami-Buenos Aires) je dus ook op Toronto door de Amerikaanse douane moet, ondanks dat ik alleen maar overstap tussen twee internationale vluchten.
Als ik vervolgens terugkeer naar Canada, zetten ze bij de Canadese douane toch weer een stempel in mijn paspoort ondanks mijn visum. Dit wordt waarschijnlijk mijn eerste paspoort dat ik moet verlengen omdat het is volgestempeld, niet omdat het verloopt.
Raar is dat ik dit berichtje zit te tikken op de allereerste (en zonder enige twijfel voorste) rij van het vliegtuig, in stoel 3F. Wat is er met rij 1 en 2 gebeurd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten